Cahaya Ilmu Penerang Hidup

Selasa, 02 Mei 2017

Dahulu Saya Hidup Sangat Susah, Tapi Setelah Mengamalkan Surah Al-Waqi’ah Terjadi Sesuatu yang Sangat Mengejutkan

Tujuh Cahaya-  Sahabat   Cahaya, Segala ketentuan dalam hidup ini sudah diatur oleh Allah  didalam bab Jodoh, Ajal, Rezeki, dan semua dalam kehidupan kita. Rezeki tidak akan datang tanpa usaha kita sendiri. Jangan lupa segala perintah Allah dan tinggalkan segala larangan-Nya.



Salam semua.

Sekadar berbagi. Ambil yang baik, buang yang buruk.

Sy tak berhenti cari kerja, berbulan cari, padahal sy cari kerja part time je. Toko high end, toko makan, you name it, semua saya apply. Akhirnya sangkut satu company, buat sales, tapi takda basic, komisi saja.



Bidang pun sy tak minat. Biaya nak pergi kerja lagi bukan murah. Lepas reject tawaran tu, saya pikir banyak kali, kenapa lah tak mencoba je kerja tu, entah entah saya bisa perform, dapat la jugak gaji. Memang menyesal. So sy job hunt lagi, berbulan lamanya.

Saya terbaca confession kat page ni, pasal Al-Waqiah magnet rezeki. Ya, benar. Ada satu malam tu, lepas solat subuh, saya baca Al-Waqiah, niat utk dimurahkan rezeki. Tapi Allah sentuh hati saya malam tu. Menangis saya baca Al-Waqiah. Kenapa? Sebab saya baca maksud surah tu sekali. Saya ingat maksud surah tu berkait dengan rezeki, rupanya tidak.

Sayu hati saat baca, teringat banyak dosa saya buat sebelum ni. Saya buat solat sunat taubat. Zikir tak henti, mintak ampun tak henti, doa tak henti. Sampai saya letih.

Esok nya saya sambung cari kerja ulang. Then petang tu, saya bukak email, ada dua email dari company yang saya pernah apply. Email pertama, mereka kata aplikasi gagal, dalam hati saya, saya harus sadar diri, tak harus buat ibadah satu malam, terus makbul doa, lagi lagi banyak dosa saya sebelum ni.

Saya pun membuka email kedua, mungkin company ter-resend email sama. Tapi sbenarnya email kedua tu jemput saya pergi interview, untuk posisi yang berbeda. Alhamdulillah, saya tahu tak harus saya dapat kerja tu, tapi sekurangnya diberi kesempatan untuk pergi interview, dapat atau tak, tu Allah je bisa tolong.

Selang beberapa hari, saya dapat pesan dari mantan majikan saya, tanya saya free tak, nak mintak saya kerja dengan dia satu dua hari, Alhamdulillah. Sehari dua pun, ada jugak dapat duit dari tak buat apa.

Malam yang sama, saya pergi berbuka puasa di masjid. Berkat terawih tiap malam juga agaknya, ada akak ni yang saya selalu bertegur kat masjid, dia tanya saya nak kerja tak. Gaji mahal, tapi part time. Alhamdulillah.

Nampak tak the power of dua s on Ramadhan, the power of Al-Waqiah, the power of taubat, the power of ibadah. Tiga tawaran kerja part time sekaligus.

Saya cari part time sebab saya duduk di negara orang, visa lagi beberapa bulan expired. Saya student di negara yang islamophobia kuat. Saya bertudung, Islam. Jadi memang lagi susah kalau nak dapat kerja.

Apa pun saya bersyukur sangat sekarang. Jadi yang belum dapat kerja, atau ga punya duit , coba lah baca Al-Waqiah, shalat fardhu jangan tinggal. Lagi dekat kita dengan Allah, lagi Allah kasihi kita. Perencanaan allah hebat, jadi jangan pernah putus asa.



by: Bunga Pastel


Sumber: dirikhalifah.blogspot.co.id

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Dahulu Saya Hidup Sangat Susah, Tapi Setelah Mengamalkan Surah Al-Waqi’ah Terjadi Sesuatu yang Sangat Mengejutkan

0 komentar:

Posting Komentar